Griezels op school, het 17de boek van jeugdschrijver Patrick Lagrou

Griezels op school
 
 

skullicon1-9.gif (3936 bytes)

 

KORTE INHOUD:

Bram heeft het, samen met de andere leerlingen, bijzonder lastig op school. Directrice Borstoen, mevrouw Schriel en meneer Smos heersen er met ijzeren hand. Gelukkig voor Bram komt er een nieuwe leerling in de klas. Die lijkt voor niets terug te deinzen. Met die jongen sluit Bram een bondgenootschap. Samen halen ze de meest doldwaze grappen uit. Hierbij raakt de ene leerkracht na de andere in het ziekenhuis. Keer op keer worden ze vervangen door nieuwe, bijzonder toffe leraren. Die laten opeens alles toe. Nooit eerder gingen de kinderen zo graag naar school. Totdat Bram opeens ontdekt wie daar allemaal achter zit.

 

grootspookhuis.gif (43141 bytes)

 

Even een voorsmaakje van de tekst?

Wat er vooraf gebeurde: de nieuwe leerling is net aangekomen en wordt door mevrouw Borstoen aan de klas voorgesteld.

      'En dit is dan Frank' had mevrouw Borstoen gezegd. 'Frank is met zijn pleegouders uit de stad gekomen en woont nu in een groot huis een heel eind buiten ons dorp. Vorige week was hij met zijn fiets betrokken bij een ongeluk. De wonden en de littekens op zijn gezicht zijn nog heel duidelijk. Binnen een paar weken zal hij er veel beter uit zien, hé Frank.'
      En inderdaad, je kon het niet missen. De jongen zag eruit alsof zijn gezicht in brokken en stukken was gevallen die men daarna met een grove steek weer aan elkaar had genaaid. De hele klas had hem aangekeken alsof hij een aap uit de dierentuin was. Dat had hem blijkbaar helemaal niet gestoord. Op zijn gezicht had een grijns gestaan alsof hij bijzonder veel plezier beleefde aan de hele show.
      Het was een wonder dat niemand hem tijdens de pauze of na schooltijd had uitgelachen. Ze durfden het waarschijnlijk niet. Frank was niet alleen een kop groter dan alle anderen van de klas, bovendien was hij gebouwd als een kleerkast. Als hij een mep had uitgedeeld, zou het zonder twijfel raak zijn geweest. Zelfs Bram, die niet zo vlug bang was voor iemand, was niet zonder enig ontzag naast hem gaan zitten in de bus.
      Meneer Smos bracht de leerlingen naar huis. Hij was een tikkeltje minder streng dan zijn collega Borstoen, wat betekende dat de kinderen gedempt mochten praten in de bus. Zolang er geen kreten te horen waren en zolang iedereen bleef zitten, liet meneer Smos hen begaan.
      'Pech gehad, hé, vanochtend.'
      Frank had als eerste iets gezegd, net toen Bram op het punt stond hetzelfde onderwerp aan te snijden. Het was alsof de jongen zijn gedachten had geraden.
      'En of,' beaamde Bram, 'mijn hele avond naar de knoppen. In plaats van lekker boeken te lezen of naar de verhalen van mijn opa te luisteren, moet ik nu mijn best doen om vijf bladzijden volgeschreven te krijgen. En dat allemaal door dat kreng van een Schriel.'
      'Mag je wel zeggen,' zei Frank. 'Zulke schepsels zouden eigenlijk geen halve dag op school mogen rondlopen.'
      'Groot gelijk,' bevestigde Bram, 'maar hoe krijg je haar weg van school?'
      'Oh,' zei Frank, 'dat is een koud kunstje. Als je je hersenen een beetje weet te gebruiken, als je ervoor zorgt dat je de juiste voorwerpen bij de hand hebt en vooral als je iemand hebt die een handje wilt helpen, dan kunnen er soms wonderen gebeuren.'
      'Wat bedoel je?' vroeg Bram. Hij slaagde er nauwelijks in de lichte ondertoon van schrik in zijn stem te verdoezelen.
      Een brede glimlach verscheen op het gezicht van Frank. De lappen huid die aan elkaar waren genaaid, rekten. Even was Bram bang dat de draadjes los zouden springen en het hele gezicht uit elkaar zou schuiven.
      'Dat betekent, mijn beste, dat jij vanavond beter je tijd kunt gebruiken om te lezen en niet om zinloos strafwerk te maken. Als je mij morgen helpt, zorg ik ervoor dat die mevrouw Schriel nooit de kans krijgt jouw straf op te vragen. Reken maar op mij!'
      Bram zette grote ogen op. Hij wilde Frank om meer uitleg vragen, maar kreeg de kans niet meer. De rechtervoet van meneer Smos duwde op het rempedaal en de bus kwam tot stilstand. Frank sprong op en liep naar de openzwaaiende deur.
      'Tot morgen!' riep hij. 'En je weet wat je vanavond te doen staat, hé?'
      Meteen sprong hij van het voertuig en rende hij weg.
      De schoolbus kwam weer in beweging.
      Vreemde kerel, die Frank, vond Bram. Die pakte de dingen bijzonder luchtig aan. Alsof er een middeltje bestond om lastige leerkrachten gewoon opzij te schuiven. Nee, Bram had er toch geen vertrouwen in. Alhoewel hij er niet om zou rouwen als er drie andere leerkrachten de scepter zouden zwaaien in 'De Brandnetel'. Erger dan het nu was, kon het nooit meer worden. Als hij mocht kiezen, dan had hij graag mensen die leerlingen als hun gelijke beschouwden, mensen met wie je kon praten, mensen die op een interessante manier les konden geven. Het liefste geen boemannen of boevrouwen die torenhoog boven de jongeren zaten, die alleen maar straf konden geven en bij wie de lessen één grote saaie boel waren.
      Bram vroeg zich af of Frank woord zou houden. Hij was benieuwd hoe die kerel het morgen zou aanpakken. Hij zou zelfs bereid zijn een flinke hand te helpen. Maar of hij nu vanavond in plaats van straf te schrijven dat toffe boek van het weekend zou uitlezen, dat wist hij nog niet.

maan.gif (93875 bytes)

 

Hoe is het boek ontstaan?

Dit verhaal is een combinatie geworden van mijn eerste generatie boeken (avonturenverhalen) en de tweede (griezelverhalen). Tegelijk is het voor mij de eerste serieuze poging geweest om eens een knotsgek verhaal te maken. De basisgedachte voor dit verhaal schoot mij te binnen in de middag van 12 juli 1999 toen ik op weg was naar de Pyreneeën. Net voorbij het Katharenstadje Millau schoot het mij te binnen. Ik vroeg me af wat er zou kunnen gebeuren als ik een schooltje zou laten bemannen door krengen van leerkrachten om deze daarna te laten vervangen door griezels. Als tegengewicht voor al dat schoolse en dat griezelige, had ik nog een wereldreiziger nodig. Dit werd de gepensioneerde opa van de hoofdfiguur Bram. Een opa die bij momenten nogal geschift is. Het gevolg van dit allemaal is een bijzonder hilarisch verhaal.

Patrick Lagrou.

 

zon.gif (6744 bytes)

 

En hoe vonden jullie het boek 'Griezels op school'?

KLIK HIER om je eigen mening weer te geven

KLIK HIER om de mening van anderen te lezen

 

   

 

Terug naar de BIBLIOTHEEK