Auteur PATRICK
LAGROU

- Brugge 1949.
- -
Studeerde rechten aan de universiteiten van Leuven, Gent en Brussel. Was
nadien enkele jaren actief als advocaat bij de balie te Brugge. Uiteindelijk
zou hij kiezen voor het beroep van free lance journalist en auteur.

- -
Studeerde
ook enkele jaren archeologie. Nam hierbij deel aan diverse opgravingen onder
water.

- -
Zijn grote
liefde was immers al van jongs af aan geschiedenis. Dit zou ook zo blijven.
Aanvankelijk had hij het ook willen studeren, maar dit werd hem indertijd
afgeraden.

- -
Al zijn
hele leven lang blijft hij gefascineerd door maritieme geschiedenis, zowel
van de Oudheid, van de grote ontdekkingsreizen, als van de Eerste en Tweede
Wereldoorlog. Bijna alle reizen die hij later zelf zou maken, zouden met
deze passie in verband staan.

- -
Reeds als
kind voelde hij zich immers tot de zee aangetrokken. Als vijfjarige dook hij
al met masker en snorkel naar de bodem van het zwembad. Als tienjarige
bereikte hij in de Middellandse Zee al een diepte van tien meter. Op zijn
zestiende behaalde hij in Frankrijk zijn eerste duikbrevet: dit van 1*-
persluchtduiker. Als dertiger behaalde hij in de Verenigde Staten het
hoogste duikinstructeursbrevet dat toen bestond: dit van PADI Course
Director.
- -
Vandaag is
hij nog steeds een CMAS 2*-instructeur, in actieve status met meer dan
tweeduizend duiken ervaring. Een groot deel daarvan zijn wrakduiken: van
antieke amforenwrakken uit de Oudheid tot moderne vliegtuigwrakken uit de
Tweede Wereldoorlog.

- -
Als kind
had hij ook een grote interesse voor foto en film. Op zijn tiende was hij al
gewoon met een fotocamera om te gaan. Als dertienjarige realiseerde hij zijn
eerste documentaire kortfilm: eentje over het antieke Rome. Op zijn
twintigste fotografeerde hij al onder water. Zes jaar later zou hij voor
België de eerste professionele onderwatercineast worden.

- -
Vanaf zijn
vijfentwintigste zou hij overal in de wereld de ene documentaire na de
andere beginnen draaien. Vooral naar het gebied van de Middellandse en
Caribische Zee, maar ook naar dit van de Indische en Stille Oceaan zou hij
blijven terugkeren. Parallel met de historische documentaires produceerde
hij ook natuurdocumentaires. In minder dan tien jaar tijd realiseerde hij
elf langspeeldocumentaires en zes televisiedocumentaires. Een van die
laatste, ‘Sharks of the Tuamotu’, werd op het Onderwaterfilmfestival van
Brighton in 1979 met goud bekroond.

- -
Tegelijk
leverde hij over al deze ondernemingen regelmatig geschreven bijdragen aan
kranten, tijdschriften en maandbladen. In die periode was hij ook redacteur
van een aantal Nederlandstalige duiktijdschriften en correspondent voor de
meeste buitenlandse. Ook schreef hij een kleine reeks geďllustreerde
reisverhalen die toen allemaal in boekvorm zijn verschenen. Maritieme
geschiedenis, onderwaterarcheologie en wrakduiken waren hierin de meest
terugkerende thema’s.
 |
 |
-
In de
tweede helft van de jaren tachtig waagde hij zich aan een jeugdverhaal dat
zich in het Caribische gebied afspeelde. Het begon met Christoffel Columbus
en eindigde met dolfijnen. Aanvankelijk bleken de uitgevers geen interesse
te hebben in het werk. Het duurde nog jaren voordat er enige schot kwam in
de zaak. Toen ‘Het Dolfijnenkind’ dan toch werd uitgegeven, was het in drie
maanden uitverkocht. Ondertussen zijn er al meer dan 150.000 exemplaren van
het boek over de toonbank gegaan. Tegelijk werd het ook in de belangrijkste
talen vertaald.
- -
Sindsdien
heeft hij bijna vijftig jeugdboeken bij elkaar geschreven. In veel van die
verhalen blijft geschiedenis nog steeds een belangrijke rol spelen. Een van
zijn meest recente verhalen is ‘Milans Groote Oorlog’ met de Eerste
Wereldoorlog als achtergrond. Het boek kreeg meteen zo veel weerklank, dat
hem vanuit Nederland werd gevraagd opnieuw een historisch boek voor
volwassenen te willen schrijven.
- -
Het
resultaat hiervan is het boek ‘Het IJzerfront, 1914-18, van Diksmuide tot
Nieuwpoort, vroeger en nu’ geworden. Deze keer een non-fictiewerk weliswaar
zonder verre horizonten, maar waarin zeewater toch nog een belangrijke rol
mocht blijven spelen.

-
In zijn meest
recente werk 'De Belgische Kust, van Knokke tot De Panne, vroeger en nu'
speelt zeewater opnieuw een grot
rol.
