Het
IJzerfront
Van Diksmuide
tot Nieuwpoort, vroeger en nu
Het
eerste fotoboek van Patrick LAGROU
Wat Ieper was voor de Britten, was de
IJzer voor de Belgen!
Dit boek
brengt je naar een gebied in België waar de Eerste Wereldoorlog
bijzonder hevig heeft gewoed. Met de slag om de rivier de IJzer van
oktober 1914 ondernam het Duitse leger een laatste verwoede poging
om de sterk verzwakte Belgische linies definitief te doorbreken. Die
mislukte uiteindelijk toen bijna twee weken later, op 29 oktober, de
hele IJzervlakte onder water werd gezet. Dit was het begin van een
loopgravenoorlog. Bijna vier jaar lang zou deze IJzervlakte voor het
Belgische leger de ultieme frontlijn blijven. |
Nu, ongeveer honderd jaar later, zijn nog bijlange
niet alle sporen van deze oorlog uit het landschap verdwenen. Net
zoals in de omgeving van Ieper, bulkt ook deze streek van de
oorlogsherinneringen. Dit boek helpt je ze een voor een te
ontdekken. Te voet, met de fiets of met de auto. Want op vele
plaatsen langsheen de IJzer blijft de Eerste Wereldoorlog voor
verrassingen zorgen, in een omgeving die ook nog eens tot de mooiste
natuurlandschappen van België mag worden gerekend - ondanks de
enorme verwoestingen van nog geen eeuw geleden. |
Hoe is dit boek
ontstaan?
INLEIDING
Velen hebben zich al
eens afgevraagd hoe de omgeving van het IJzerfront er honderd jaar geleden uitzag.
Zowel vlak voor de oorlog, tijdens de oorlog als direct na de oorlog.
Als we vandaag nu diezelfde omgeving opzoeken, hoe kunnen we ons een
duidelijk beeld vormen van hoe een welbepaalde plaats er toen precies
uitzag?
Dit
is nooit gemakkelijk geweest. En het wordt er ook niet beter op. Er mogen
nog duizenden foto's en prentkaarten uit die periode voor handen zijn,
tientallen boeken met dergelijk fotomateriaal mogen nog doorbladerd worden,
veel van die plaatsen zijn nog amper herkenbaar of terug te vinden. Tenzij
je de streek door en door kent. En dan nog!
Jarenlang heb ik dan ook gezocht naar een manier om dit probleem op te
lossen. Ik meen die ondertussen gevonden te hebben. Dit boek is er het
resultaat van. Aan de basis ervan liggen immers drie principes die ik in dit
werk zo veel mogelijk heb proberen toe te passen. Het zijn de volgende: voor
elke belangrijke plaats komt er...
1. een
serie gelijkaardige foto's,
2. met een
(of meer) referentiepunten,
3. nauwkeurig
gesitueerd in de ruimte.
We
zullen dit hier verduidelijken aan de hand van een eerste voorbeeld:
1. Een
serie gelijkaardige foto's:
Hierboven heb je een serie van 4 gelijkaardige foto's. Ze zijn allemaal
genomen vanuit (ongeveer) hetzelfde standpunt en laten ook (ongeveer)
dezelfde omgeving of hetzelfde landschap zien.
Toch
zijn er hele grote verschillen. De foto's werden op 4 verschillende
tijdstippen genomen. Niet alleen is er een oorlog voorbijgekomen, ook meer
dan honderd jaar ligt er tussen de eerste en laatste foto.
Zo'n
serie geeft wel een beter beeld van hoe het er vroeger uit zag, van wat er toen
is gebeurd en van wat er ondertussen allemaal is veranderd (of gelijk
gebleven).
2. Een
(of meer) referentiepunten:
Op
bijna elke foto van deze serie zijn minstens 2 referentiepunten aanwezig. De
meest voor de hand liggende, de brug, is rood omcirkeld. Dit onderdeel van
het landschap of de omgeving heeft de tijd (de oorlog en de eeuw daarna)
min of meer doorstaan. Deze getuige van vroeger maakt dat de omgeving
herkenbaar blijft. Ook de waterweg en de bomen dragen daartoe bij,
Een
ander referentiepunt, het torentje, is groen omcirkeld. Hoewel het de oorlog
niet overleefd heeft, werd het later op dezelfde manier herbouwd. Het mag
dus ook als een herkenningspunt beschouwd worden.
3.
Situering in de ruimte:
Op
bovenstaande dubbele luchtfoto (dezelfde oppervlakte zowel vroeger als vandaag) werden rode
pijltjes aangebracht. Ze verwijzen telkenmale naar een serie foto's.
Pijltje 6 verwijst naar de serie die we tot nu toe hebben behandeld. Het
pijltje toont niet alleen waar die reeks precies werd genomen, maar ook in
welke richting de fotografen op dat moment keken.
Ander voorbeeld:
de omgeving van het station van Diksmuide
De 2
series hierboven werden genomen op de plaatsen waar respectievelijk het
pijltje 2 en 1 op bovenstaande luchtfoto staan afgebeeld.
Let
ook op het referentiepunt (rood omcirkeld) van deze 2 series. Het is
telkenmale hetzelfde gebouw dat zowel de oorlog als de afbraakwoede heeft
overleefd.
De
Praktijk:
Hoe
moest ik praktisch te werk gaan om de resultaten van hierboven te kunnen
bereiken?
Dit werk
zou vooral uit 2 delen bestaan:
1. Eindeloos
speurwerk in archieven.
2. Geduldig
fotografeerwerk ter plaatse.
We gaan
hier verder met hetzelfde voorbeeld waarmee we hierboven begonnen zijn, nl.
de omgeving van de Noorderbrug en de Wilgendijk in Diksmuide.
1.
Speurwerk in 4 archieven en 9 verzamelingen:
-
zoeken naar beeldmateriaal van voor de oorlog:
Tussen de vele duizenden foto's die ik mocht bekijken, heb ik er een 9-tal
gevonden die hetzelfde onderwerp hadden en toch min of meer van elkaar verschilden. De foto in het midden leek
mij het best geschikt te zijn.
-
beeldmateriaal van tijdens de oorlog:
Actiefoto's waren uiterst moeilijk te vinden. Ik moest mij tevreden stellen
met deze tekening.
-
beeldmateriaal van na de oorlog:
Ook
hier moest ik mij door een massa materiaal worstelen. Het was niet
gemakkelijk. Diksmuide was door de oorlog in een puinhoop herschapen. Daardoor waren
vele plaatsen bijna onherkenbaar geworden. Tijdens mijn speurwerk naar het juiste
beeldmateriaal zou ik heel regelmatig nog met dit probleem geconfronteerd
worden.
MET ALS RESULTAAT:
Deze
3 foto's zouden de basis van de serie vormen. Het werd nu mijn taak om in de
sporen van mijn voorgangers te treden. Het zou ook heel belangrijk zijn dat
ik niet alleen hetzelfde standpunt wist in te nemen, maar ook precies
hetzelfde zou weten te fotograferen.
2.
Fotografie ter plaatse:
Daarom moest ik kunnen beschikken over een aantal toestellen en faciliteiten die
tot voor enkele jaren nog niet bestonden. Zonder dit alles had ik wellicht
nooit de beoogde resultaten kunnen komen.
-
benodigdheden:
Een
goeie reflexcamera met een grote zoomlens, en vooral, een serieuze groothoek
waren bijna onontbeerlijk. Die groothoek stelde mij in staat niet te ver te
moeten achteruitgaan om meer dan voldoende op de foto te krijgen. Soms was
het ook gewoon niet (meer) mogelijk om hetzelfde standpunt van de vroegere
fotograaf te kunnen innemen. Dan kwam die zoom heel goed van pas.
Een
andere vereiste was een groot scherm achteraan het toestel. Op die manier kon ik
onmiddellijk zien of het resultaat in orde was. En vooral, ik kon direct
vergelijken met de oude foto's die ik reeds op mijn iPad (zie hieronder) ter
plaatse had meegebracht.
Zo
een tablet laat niet alleen toe de resultaten te vergelijken, maar is ook
onontbeerlijk om bij mijn aankomst de exacte plaats van vroeger (tot op de meter
na)
te kunnen terugvinden. Ook kon ik danonmiddellijk zien waar de grenzen van de foto
moesten liggen.
Ten slotte, was er
ook nog heel veel
geduld nodig...
Dit
aspect van het werk had ik nog het meest onderschat. Dat ik zo veel keren naar al die
plaatsen zou mogen terugkeren en daar dikwijls lang zou mogen blijven
wachten, had ik niet verwacht. En dit om diverse redenen. In het volgende hoofdstukje zal
dit aan de hand van een aantal voorbeelden duidelijk worden.
-
werkwijze:
Voorbeeld 1: het
stadhuis op de
markt van Diksmuide
Het is vooral voor die
kinderen dat ik die foto had gekozen.
Deze serie van 3
foto's zou de basis vormen voor mijn fotoshoot.
Voordat ik daar kon aan
beginnen, moest ik eerst weten op welk ogenblik van de dag het stadhuis
helemaal in de zon kwam te staan. Via Google earth kon ik gemakkelijk
vaststellen dat dit rond de middag was. Deze manier van werken zou voor elke fotoserie een
vaste procedure worden.
En
eindelijk scheen dan het zonnetje. Half december was ondertussen al
voorbij en ik had maar 2 maanden om al mijn foto's te nemen. Snel
vertrok ik dan maar naar Diksmuide voor mijn allereerste fotoshoot. Het resultaat
van die eerste poging volgt hieronder:
Het
werd een tegenvaller van formaat! Absoluut geen foto om in een boek te
publiceren. En dat om 3 duidelijke redenen. Ze zouden mij nog op andere
plaatsen ook parten spelen.
1ste reden:
Het was op die dag bijna midwinter.
Op dat ogenblik staat de zon op zijn laagste punt. Met als resultaat zware
slagschaduwen en fel belichte gevels. Op de foto bleef de hele markt van Diksmuide in de schaduw staan. Het vormde een groot contrast met de rest van
de foto die bijna overbelicht was.
Op dit schema is
duidelijk te zien dat een winterzonnetje nog niet half zo hoog komt als de
zomerzon. Niet alleen duurt een dag veel korter, maar ook krijgen veel
plaatsen ook de zon nooit te zien.
2de
reden:
Ik was met mijn werk
begonnen middenin de Kerstperiode. Op alle plaatsen stonden er kerstbomen
opgesteld,
was er kerstversiering aangebracht en hing er kerstverlichting. Voor een
boek over de Eerste Wereldoorlog waren dergelijke foto's totaal
onbruikbaar. Ik zou opnieuw geduld mogen beoefenen.
3de
reden:
Een
van de belangrijkste gebouwen van Diksmuide stond op dat ogenblik helemaal
in de
steigers. Er hing wel een reusachtige foto ervoor. Toch was dit voor mij
geen optie. Na informatie kwam ik te weten dat de steigers nog 6 maanden zouden blijven
staan. Dit was een tegenvaller van formaat. Dan maar zoeken naar iemand die
de juiste foto bezat. Eerst bij de gemeente en later uiteindelijk op het net. Daar
stootte ik op volgende website:
De
foto die ik zocht, kon op geen toepasselijker site te vinden zijn. Na
contactname gingen deze mensen meteen akkoord en mocht ik in het boek
onderstaande foto gebruiken. Waarvoor nog altijd mijn dank.
Eind goed, al goed!
Voorbeeld 2: de
Stationstraat te Diksmuide
Het
was vooral die eenzame hond die mij had aangezet om deze foto te kiezen.
Maar
ook hier mislukte mijn eerste poging.
Uiteindelijk kon ik op een bewolkte dag in januari deze foto nemen. Maar de
kerstverlichting hing er nog altijd. Toen heb ik mijn geduld verloren en die
verlichting eigenhandig verwijderd...
Uiteraard niet fysiek, want dat mag niet, maar wel met Photoshop.
Hier heb je dan de 2
foto's naast elkaar.
Voorbeeld 3: de
kerk en de pastorij van Stuivekenskerke
Dit
beeld van het onder water gezette en half verwoeste Stuivekenskerke vond ik
zo troosteloos, dat die foto zeker een plaatsje in mijn boek verdiende.
Maar
daar dook dan weer de Kerstman en koning Wingter op! Niet alleen 2 kerstbomen, maar ook hier
opnieuw zware slagschaduwen door een lage zon. Van het huis, van de boom en... van mezelf.
Een
goeie maand later waren niet alleen de kerstbomen verdwenen, maar stond de
zon al zo hoog dat de schaduw van de boom niet meer stoorde (vergelijk met
de vorige foto).
Voorbeeld 4: het
station van Kaaskerke
Deze unieke opname van
het (verdwenen) station van Kaaskerke bij de spoorovergang met de grote weg
naar Diksmuide mocht ook in mijn boek niet ontbreken. Ik hoefde enkel maar te
wachten op een zonnige winterdag. Er waren immers nauwelijks huizen in de
buurt.
Toen die dag er aan kwam,
consulteerde ik Google earth
Een
blik op het scherm informeerde mij dat ik moest wachten tot in de late
middag. Gelukkig bleef de zon gelukkig schijnen. Maar toen ik uiteindelijk naar Kaaskerke
vertrok, kwamen reeds de eerste wolken vanuit het westen aangedreven.
En
precies op het ogenblik dat ik op mijn plaats van bestemming arriveerde,
schoven ze voor de zon. De hele omgeving stond voor de rest van de dag in de
schaduw en ik mocht het vergeten...
Gelukkig kwamen er
nadien nog
meer zonnige dagen!
Voorbeeld 5: het
Albertmonument te Nieuwpoort
Hoewel dit monument pas 20 jaar na de oorlog werd opgetrokken, had ik toch
nodig voor mijn boek. Maar ook hier sloeg Murphy toe.
Precies zoals bij het stadhuis van Diksmuide waren ook hier grote werken
begonnen. Het monument kreeg een ondergronds bezoekerscentrum en dat was
overduidelijk te zien. Nieuwe tegenvaller!
Gelukkig had ik het jaar voordien voor mijn jeugdboek 'Milans Groote Oorlog'
deze foto moeten maken. Ik had graag nog wat anders gewild, maar als je nu
eenmaal geen grote keuze meer hebt...
Voorbeeld 6: het
sluizencomplex te Nieuwpoort
Een
van de belangrijkste plaatsen voor mijn boek was de Ganzepoot aan de monding
van de IJzer. De sluizen mochten zeker niet ontbreken. Als basis had ik deze
prentbriefkaart gekozen:
Deze
kaart vond ik heel belangrijk. De sluizen die er op afgebeeld staan, komen
ook terug op dat beroemde bankbriefje van duizend frank uit de jaren 50. Ik
wilde dan ook absoluut een foto maken op precies dezelfde plaats waar
eertijds die fotograaf zijn werk had gedaan. Maar toen ik ter plaatse kwam,
wachtte mij een onaangename verrassing:
Blijkbaar had die fotograaf honderd jaar geleden dit probleem niet gekend.
Nochtans was ik maar 30 meter verwijderd van de plaats waar ik moest zijn.
Er warenook geen grote hindernissen om die plaats te bereiken.
Bovendien zou het hele werkje nog geen 60 seconden duren. Uiteindelijk nam
ik een beslissing...
Nog
geen 30 seconden later kon ik deze mooie foto nemen. Precies wat ik nodig
had. Maar toen ik naar de openbare weg terugkeerde, werd ik daar door iemand
opgewacht...
Gelukkig bleek de man veel vriendelijker te zijn dan hij er aanvankelijk
uitzag. Hij deed tenslotte ook maar zijn plicht. Ik ben er dan ook zonder
boete van af gekomen. Anders was dit de duurste foto uit het boek geworden!
Laatste voorbeeld: de
petroleumtanks van Kaaskerke
Wereldberoemd waren eertijds deze petroleumtanks. Maar ze bestaan al lang
niet meer. Er zijn zelfs weinig goeie foto's van overgebleven. Dit is er
eentje van.
Toen
ik op de plaats kwam waar ze vroeger stonden, kreeg ik maar heel
weinig te zien. Gelukkig staat er nog een ruitvormige naamsteen van de
provincie om de juiste ligging aan te geven. Maar meer is er (voorlopig) niet
te zien.
En
toen heb ik voor de tweede (en laatste) keer in mijn boek Photoshop
gebruikt:
Met
dit als resultaat. Uiteraard staat er in de tekst vermeld dat dit een
trucfoto is.
Hoe de
rest van het boek tot stand is gekomen, vertel ik in een volgende
bijdrage.
Dit
wordt dus vervolgd!