|
- Het WWW gebruiken als
informatiebron:
In de lessen Nederlands hebben de leerlingen de website van
Patrick Lagrou bezocht.
- Klassikaal werd de structuur van de website verkend.
- Vervolgens hebben de leerlingen vrij gesurft.
- Tenslotte hebben de leerlingen gericht gesurft:
antwoorden zoeken op vragen.
Traditioneel was het bezoek van een auteur aan een school
de eerste confrontatie van de leerlingen met de auteur als
persoon. Doordat steeds meer informatie over auteurs te
vinden is op het Internet (verschillende auteurs hebben een
eigen website), is de auteur 'in levende lijve' niet meer
zo'n vreemde voor de leerlingen. Er is heel wat informatie
die leerlingen gewoon via het Web kunnen verwerken. Bij het
bezoek van de auteur kunnen ze dan direct veel pertinentere
vragen stellen.
Dat was het geval bij het bezoek van Patrick Lagrou. De
leerlingen konden aan de auteur - live - veel gerichter en
verdergaande vragen stellen. Dat kwam ook voor de auteur
verrassend over. Hij stapte af van het gewone schema van een
"lezing" en beantwoordde vragen van de leerlingen.
- Publiceren op het WWW:
Plastische werkjes
- Met de reële tentoonstelling hebben de leerlingen
slechts een beperkt publiek bereikt. De virtuele
tentoonstelling op het web is voor een 'wereldwijd'
publiek bereikbaar.
- De reële tentoonstelling is kortstondig. De virtuele
tentoonstelling kan permanent bezocht
worden.
- De virtuele tentoonstelling biedt bijkomende
mogelijkheden:
- materiaalbeschrijving weergeven door de voorwerpen
op de foto's van de plastische werkjes aan te wijzen
(image maps)
- commentaar van de leerlingen over hun werkjes
(geluidsbestanden).
Toneelfragmenten
- Een toneelopvoering is eenmalig. Door de
toneelfragmenten op te nemen en op het web te plaatsen,
kunnen de fragmenten onbeperkt opnieuw
beluisterd worden.
- De virtuele toneelfragmenten staan ter beschikking van
een 'wereldwijd' publiek.
Verder...
- Door de rol in te nemen van producenten
doorzien de leerlingen de multimediale truucs die ze
anders alleen consumeren.
- Doordat ICT geïntegreerd wordt in creatieve
vakken wordt het vooroordeel tegengegaan, dat
'technologie' en 'creativiteit' tegengesteld zijn.
|
|