Auteur in de klas
1/1A/L ,1/1A/M ,1/1A/H
Patrick Lagrou
Inleiding - Lezing - Plastisch werk - Toneel
  Educatieve meerwaarde van ICT
Wie zijn betrokken?

Doelstellingen

Meerwaarde van ICT

Activiteiten

Ervaring doorgeven

  • Het WWW gebruiken als informatiebron:
    In de lessen Nederlands hebben de leerlingen de website van Patrick Lagrou bezocht.
    • Klassikaal werd de structuur van de website verkend.
    • Vervolgens hebben de leerlingen vrij gesurft.
    • Tenslotte hebben de leerlingen gericht gesurft: antwoorden zoeken op vragen.

    Traditioneel was het bezoek van een auteur aan een school de eerste confrontatie van de leerlingen met de auteur als persoon. Doordat steeds meer informatie over auteurs te vinden is op het Internet (verschillende auteurs hebben een eigen website), is de auteur 'in levende lijve' niet meer zo'n vreemde voor de leerlingen. Er is heel wat informatie die leerlingen gewoon via het Web kunnen verwerken. Bij het bezoek van de auteur kunnen ze dan direct veel pertinentere vragen stellen.

    Dat was het geval bij het bezoek van Patrick Lagrou. De leerlingen konden aan de auteur - live - veel gerichter en verdergaande vragen stellen. Dat kwam ook voor de auteur verrassend over. Hij stapte af van het gewone schema van een "lezing" en beantwoordde vragen van de leerlingen.

  • Publiceren op het WWW:
    Plastische werkjes
    • Met de reële tentoonstelling hebben de leerlingen slechts een beperkt publiek bereikt. De virtuele tentoonstelling op het web is voor een 'wereldwijd' publiek bereikbaar.
    • De reële tentoonstelling is kortstondig. De virtuele tentoonstelling kan permanent bezocht worden.
    • De virtuele tentoonstelling biedt bijkomende mogelijkheden:
      • materiaalbeschrijving weergeven door de voorwerpen op de foto's van de plastische werkjes aan te wijzen (image maps)
      • commentaar van de leerlingen over hun werkjes (geluidsbestanden).

    Toneelfragmenten

    • Een toneelopvoering is eenmalig. Door de toneelfragmenten op te nemen en op het web te plaatsen, kunnen de fragmenten onbeperkt opnieuw beluisterd worden.
    • De virtuele toneelfragmenten staan ter beschikking van een 'wereldwijd' publiek.

    Verder...

    • Door de rol in te nemen van producenten doorzien de leerlingen de multimediale truucs die ze anders alleen consumeren.
    • Doordat ICT geïntegreerd wordt in creatieve vakken wordt het vooroordeel tegengegaan, dat 'technologie' en 'creativiteit' tegengesteld zijn.