Auteur in de klas
1/1A/L ,1/1A/M ,1/1A/H
Patrick Lagrou
Inleiding - Lezing - Plastisch werk - Toneel
  Activiteiten
Wie zijn betrokken?

Doelstellingen

Meerwaarde van ICT

Activiteiten

Ervaring doorgeven

Plastische werkjes
Tijd Vak Activiteit
0,5 u NED Inleiding: over de auteur en zijn boeken.
Klassengesprek.
0,5 u NED Verdeling in groepen. Elke groep kiest een boek.
Taak: het boek thuis lezen.
1,5 u NED Per groep:
  • Het gekozen boek voor de klas voorstellen
  • Fragment spelen
0,5 u NED Per groep:
  • Een fragment kiezen om in Plastische Opvoeding in een plastisch werkje uit te beelden
1 u NED Informatie over de auteur zoeken op zijn website.
  • Klassikaal: inzicht krijgen in de structuur van de website.
  • Individueel: vrij bladeren door de website.
  • Individueel: gericht zoeken - antwoorden zoeken op vragen.

De leerkrachten (Nederlands + ICT-coördinator) hebben oog voor differentiatie: ze geven steun aan leerlingen die nog niet vertrouwd zijn met het gebruik van een browser.

1 u PL. OPV. Per groep:
  • Het gekozen fragment bespreken:
    - wat is de kern van het fragment - wat wil je door het plastisch werkje overbrengen?
    - welke personges zijn er rond die kern? - welke personages zul je in je plastisch werkje uitbeelden?
  • Bespreken: hoe ruimtelijk uitwerken? Welke materialen gebruiken (zoveel mogelijk: 'waardeloos' materiaal)
  • Afspraken maken: wie brengt welk materiaal mee?

Leerkracht ondersteunt.

2 x
2u
PL. OPV. Per groep:
de leerlingen hebben de materialen mee en maken de werkjes
2 u PL. OPV. De groepen presenteren hun werkjes aan de anderen.

Voorbereiding tentoonstelling naar aanleiding van het bezoek van de auteur.

2 u * Bezoek van de auteur:
  • "Lezing": Auteur beantwoordt vragen van de leerlingen.
  • Tentoonstelling. Per groep geeft een leerling toelichting. Digitale foto's maken.
0,5 u NED Evaluatie: bezoek van de auteur
halve dag ** Invoegen van digitale foto's in webpagina's. Maken van image maps.
halve dag ** Per groep: Digitaal opnemen van geluid.

Bewerken en comprimeren van geluidsbestanden. Invoegen in webpagina's.

  * Buiten de gewone lessen.
** Buiten de klasuren. In het eerste jaar van de Eerste graad is er (nog) geen lesuur Informatica (het is er wél vanaf het schooljaar 2001-2002). Het ICT-werk is buiten de klasuren gebeurd.